Pilates


Som barn har vi i regel en naturlig kroppshållning och rör oss med avspända rörelser. Olika erfarenheter i livet sätter sina spår i kroppen. Det kan vara ogynnsamma kroppsställningar vid arbete, olyckor, stress eller känslomässiga bördor som leder till obalans i kroppshållningen. Denna obalans framkallar ofta stelhetskänsla, trötthet och värk.

I Pilatesträningen strävar vi efter att återskapa den naturliga kroppshållningen. Små rörelser med fullständig kontroll och mentalt fokus stärker inifrån och ut.

Träningspasset hos Pilates for Life:

Träningspasset byggs upp i fyra delar:

  1. Uppvärmning med mjuka rörelser för att förbereda kroppen och hitta mentalt fokus och andning
  2. Pilatesövningarna som utförs på matta
  3. Avslappning
  4. Stretching   

  5.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För att uppnå rätt träningseffekt av Pilates övningarna är följande mycket viktigt 

  • Övningarna byggs upp stegvis och det är mycket viktigt att du stannar kvar på den nivå där du kan uppnå fullständig precision och kontroll på rörelsen. På detta sätt stärker du kroppen och förbereder den för att komma vidare till nästa nivå längre fram i tiden

  • Andningstekniken är viktig men i början är det viktigare att du fokuserar på rörelserna, lär dig dem och andas naturligt. 

  • Du ska hela tiden ha ett flöde i rörelsen och det ska  kännas enkelt att utföra rörelsen, annars jobbar du på fel nivå. Till skillnad från traditionell träning ska du inte kämpa dig igenom träningspassen. Musklerna ska stärkas inifrån och det är upprepningen av den rätta rörelsen som ökar flödet och återskapar minnesfunktionen för muskeln.

  • Varje rörelse kräver en medveten tanke och mentalt fokus ska vara i övningen. Du ska hela tiden tänka och känna efter exakt var du placerar varje kroppsdel.

  • Träna regelbundet helst dagligen. Musklerna memorerar rörelser som upprepas ofta