Ryttaren och hästen

 

Hästen måste vara lösgjord i kroppen för att vi ska kunna bygga upp hästens muskler på rätt sätt. För att vi ska kunna få hästen lösgjord fysiskt måste den först ha rätt mental inställning och känna sig trygg och motiverad. Den måste vara mentalt lösgjord. Om hästen är spänd använder inte hästen sin rörelsemekanik på rätt sätt vilket disponerar för skador i framtiden.

Hur ska vi uppnå mental lösgjordhet hos hästen? För det första behöver hästen  få känna sig trygg med den som hanterar och mentalt förberedas för uppgiften. Denna förberedelse börjar redan när du kommer till stallet. Din egen stress smittar av sig till hästen.  Lugna rörelser tillsammans med lugn andning har positiv inverkan på hästen.

Vi själv måste försöka vara "mentalt lösgjorda". Vi sänder ut massor av signaler hela tiden även om vi inte tycker vi visar det. Hästen känner lätt av aggressivitet, stress och självklart även glädje. Hästen är expert på att lyssna av oss. 

Vi ryttare behöver arbeta med och ta ansvar för vårt eget mående och fysik för att vara en bra ledare för hästen. Vi ska sträva efter att hitta vår balans, både inom oss och i vår ryttarsits.


Pilates-träningens inverkan på ryttaren:


Avspändhet/balans

I Pilates-träningen har vi stort fokus på mental avslappning och andningen. Denna avspänning har du stor användning av i ridningen och hjälper dig att få hästen avspänd. Andningsträningen hjälper dig att slappna av, hitta lugnet inom dig och komma i balans när du hanterar hästen och när du är på hästryggen.

 

Rörlighet/smidighet

Pilatesträningen mjukar upp ryggraden, ökar cirkulationen i musklerna och rörligheten i alla dina leder. Du blir mjukare och hästen får en behagligare upplevelse av att ha dig på ryggen.


Kroppskontroll/koordination

Kroppskontrollen är en förutsättning för att du ska kunna ge hästen signaler på rätt sätt och även använda oss av mindre hjälper. I pilatesträningen jobbar du hela tiden med långsamma rörelser för att få fullständig kontroll på vår kropp. Koordinationen ökar vilket främjar vår förmåga att samverka med hjälperna.

 

Styrka

Pilates träningen stärker musklerna runt mellandelen. Bålstabiliteten ökar och du får en och följsammare sits och kan vara centrerad runt kroppens mittpunkt. Uppvärmningen-framridningen ska förbereda hästen för arbete. Vi vill då att hästen blir uppvärmd i musklerna, mentalt avslappnad och positivt inställd till arbete. Blir hästen stressad spänns musklerna (hästen förbereder sig för flykt), motståndet ökar och även risken för skador.