Pilates grundprinciper

Tanken
I pilates ska varje rörelse börja med en medveten tanke på hur den ska utföras. Detta kräver att man är fokuserad på att vara här och nu och att man hela tiden känner efter vad kroppen gör och hur det känns.  

Andning
I pilatesträningen fokuserar man på en andningsteknik som ökar syretillförseln vilket bidrar till ett inre lugn och förbättrar blodcirkulationen. Stress och felaktigt kroppshållning kan bidra till felaktig andningsteknik vilket påverkar vårt välbefinnande.

Centrering
Alla rörelser ska utgå ifrån kroppens kraftcentrum som ligger vid en punkt nedanför naveln. Stabilitet i kraftcentrum uppnås genom att stärka bäckenbotten och de inre musklerna som skyddar ryggraden och de inre organen. 

Kroppskontroll
För att uppnå kroppskontroll måste man göra rörelserna medvetet och riktigt samt träna regelbundet. Regelbunden träning är mycket viktig och det finns inga genvägar. Muskler memorerar rörelser bäst som utförs ofta. Alla rörelser ska utföras långsamt och man ska hela tiden känna att man kontrollerar kroppen i hela rörelsen. 

Precision
Man ska sträva efter exakthet i rörelsen och en känsla av att den kroppsdel som utför rörelsen skär knivskarpt genom luften. Ta det lugnt och stressa inte genom övningen eller när du byter övning. Koncentration och kontroll är viktigt för att uppnå denna precision. 

Flöde i rörelsen
Varje rörelse ska utföras mjukt och jämnt utan några hastiga ryck.  Rörelsen ska utföras på rätt nivå för individen så att den inte upplevs som tung och överansträngande. Rörelsen ska vara kontrollerad från början till slut men hela tiden med en känsla av att rörelsen är mjuk och flytande. ”Rörelserna är tänkta att mjuka upp dina muskler och ligament så att din kropp blir lika smidig som en katt” - Joseph Pilates