BLOGG

NEJ TILL PILATESBOLLEN




Många förknippar Pilatesträning med de stora Pilatesbollarna men jag använder mig aldrig av dem i träningen hos Pilates for Life.


Jag ska förklara varför:

Väldigt många har svaga muskler i de inre djupa musklerna i bäcken, bål och blir därför rekommenderade att träna med Pilatesboll. Tillsammans med de svaga musklerna har de ofta också byggt upp obalanser och snedheter i kroppen som i sin tur leder till diverse problem. Det kan vara allt ifrån stelhet till värre problem som uttalad värk och smärtproblematik.

De flesta är inte medvetna om sina obalanser, som kan tyckas små, men som med tiden kan få stor inverkan på rörlighet och funktion i kroppen.


Du kan alltid träna dig till att hitta balansen på en boll men det är inte samma sak som att du använder din kropp rätt och i balans. Du kan sitta på bollen och hålla balansen, med de snedheter du har i kroppen och där ditt största fokus blir att hålla balansen, istället för att hitta och träna de muskler som ska göra dig liksidig och balanserad.
Är du inte medveten om var dina svagheter eller obalanser är så stärker du istället de obalanser du redan har när du tränar med bollen. Är du inte heller tillräckligt stark i ditt center/bålen så kommer du att börja kompensera för att hålla balansen. Detta kan ge dig problem både i ryggen och nacken. Vanligast är att man kompenserar genom att spänna överkroppen på olika sätt.

Har du en nackskada eller problem med nacken ska du absolut inte heller använda bollen. Om du sitter på bollen och du tappar balansen, så tas rörelsen upp i din nacke som också påverkas av huvudets tyngd. Följden blir oftast att du parerar med att spänna och dra upp axlarna som ett automatiskt skydd för din nacke. De ytliga musklerna, som reagerar snabbast, ställer ofta till med nya problem i nacke.

Lär dig först och främst att klara av att bära upp din kropp, bli medveten om obalanser och ha en bra hållning när du sitter eller står, utan boll!


MEDVETEN ANDNING I YSTAD

 KURS I YSTAD MED PERSONSKADEFÖRBUNDET RTP

.

 

I söndags hade jag heldagskurs i Medveten Andning för Personskadeförbundet RTP i Ystad.  Deltagarna i kursen kom från hela Skåne och var 15 till antalet. De hade varierade skador som polio, nack- och ryggskador och var alla mycket intresserade av hur man kunde jobba vidare och utveckla sin andning.

Jag började, som jag brukar, med en inledande föreläsning för att förklara hur andningen fungerar, vikten av och varför man ska vara medveten om sin andning. Förmiddagen varvades med övningar, både liggande och sittande, och med fortsättning efter lunch kom vi efterhand närmre målet om hur man ska andas och hur man kan vägleda sin andning till en naturlig andning.

Stämningen var hela tiden härligt positiv och det var jätteroligt att känna engagemanget från alla deltagarna. I pauserna fick jag också chansen att prata lite extra med några av deltagarna och det känns både roligt och viktigt att få den möjligheten. Sammantaget var det en riktigt härlig dag och jag kom hem full av energi trots att jag egentligen var helt slut.



 

Stämningen var hela tiden härligt positiv och det var jätteroligt att känna engagemanget från alla deltagarna. I pauserna fick jag också chansen att prata lite extra med några av deltagarna och det känns både roligt och viktigt att få den möjligheten. Sammantaget var det en riktigt härlig dag och jag kom hem full av energi trots att jag egentligen var helt slut.


Veckan efter fick jag extra uppskattning från deltagarna med denna underbara blomsterbukett :D !